1
ستاد ویژه توسعه فناوری نانو Iran Nanotechnology Initiative Council بستن
  • ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

  • بانک اطلاعات شاخص های فناوری نانو

  • سایت جشنواره فناوری نانو

  • سیستم جامع آموزش فناوری نانو

  • شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو

  • موسسه خدمات فناوری تا بازار

  • کمیته استانداردسازی فناوری نانو

  • پایگاه اشتغال فناوری نانو

  • کمیته نانو فناوری وزارت بهداشت

  • جشنواره برترین ها

  • مجمع بین المللی اقتصاد نانو

  • اکو نانو

  • پایگاه اطلاع رسانی محصولات فناوری نانو ایران

  • شبکه ایمنی نانو

  • همایش ایمنی در نانو

  • گالری چند رسانه ای نانو

  • تجهیزات فناوری نانو

  • صنعت و بازار

  • باشگاه نانو

آموزش فناوری نانو برای تمام دنیا: تعلیم رهبران فردا

افراد مقاله : ‌ مترجم - عبدل محمدی , مترجم - حسین شکی

موضوع : سیاستگذاری و ارزیابی کلمات کلیدی : آموزش در مدارس - رشته های دانشگاهی - علم نانو - تحصیل تاریخ مقاله : 1395/10/26 تعداد بازدید : 994

علم نانو از جمله رشته‌هایی است که دارای رشد سریع بوده و اثرات زیادی را در پژوهش‌های علمی جهانی دارد. به منظور حمایت و پشتیبانی از توسعه مداوم علم و فناوری نانو، در اولویت قرار دادن آموزش علم نانو به منظور سرعت بخشیدن به پژوهش‌های بهینه بسیار حائز اهمیت است. این مطالعه به رویکردهای کنونی آموزش‌های نانو پرداخته و یک قالب طراحی آموزشی برای ارتقا و بهبود نسل بعدی دانشمندان نانو پیشنهاد می‌کند. برجسته‌ترین اینها قابلیت ارتباط و کار بین‌رشته‌های قدیمی است. درحالی که ایالات متحده نقش پیشتازی را در آغاز این پیشرفت‌ها داشته است، دورنمای کلی علم نانو نیازمند توجه جهانی به منظور این نیاز آموزشی است. پیشرفت‌های اخیر در کشورهایی که علم نانو در آن‌ها پدید آمده نیز بحث شده است.

 

دنیای جهانی نانو
رشد سریع علم و فناوری نانو منجر به پیشرفت‌هایی در حوزه‌های انرژی، پزشکی، علوم محیط، زیست‌فناوری، و غیره شده است. یکی از ویژگی‌های اصلی این رشته‌ها دیدگاه بین‌رشته‌ای است که رشته‌های سنتی مثل شیمی، فیزیک و زیست‌شناسی را به منظور مطالعه و استفاده از پدیده‌ها در مقیاس نانو، در هم ادغام[2] کرده است. به طور قطع مواد نانومقیاس می‌تواند خصوصیات متفاوت بارزی نسبت به اجزای بزرگتر (و کوچکتر) آن داشته باشد و ویژگی‌هایی را نمایان سازد که سبب عدم تشخیص فیزیک کوانتومی از کلاسیک شود. این ویژگی‌ها همچنان سبب شگفتی مهندسان و دانشمندان می‌شود. روز به روز به مقبولیت این موضوع که فناوری نانو یکی از اجزای اصلی اقتصاد جهانی خواهد شد، افزایش می‌یابد.

علم نانو از جمله رشته­ هایی است که دارای رشد سریع بوده و اثرات زیادی را در پژوهش های علمی جهانی دارد.یکی از ویژگی‌های جالب فناوری نانو افزایش اثرگذاری آن در سطح جهانی است. ایالات متحده آمریکا پیشتاز اولیه در فناوری نانو بوده است که موجب سرعت بخشیدن به آن در سطح ملی شده و آغازگر ایجاد سیاست‌های ملی بود. درحالی که ایالات متحده هنوز هم به عنوان یک پیشتاز کلیدی به خصوص به لحاظ نوآوری مطرح است، سایر نقاط جهان نیز حرکت سریع و به سمت جلو داشته و سرمایه گذاری‌های سنگینی در این حوزه‌ها انجام می‌دهند. اتحادیه اروپا فناوری نانو را اولویت نخست علمی خود قرار داده است. شاهد این ادعا اقداماتی چون پروژه 1 میلیارد یورویی گرافین فلگشیپ[3] است که به‌وسیله‌ی کمیته‌ای اروپایی حمایت مالی می‌شود. همچنین رشد سریع فناوری نانو در آسیا و رقابت زایی جهانی آن قابل توجه است. افزایش قابل توجهی در تعداد همکاری‌های بین المللی بین گروه‌های پژوهشی در سطح جهانی وجود دارد (همان‌طور که اغلب در صفحات ACS نانو دیده می‌شود). با در نظر گرفتن همه این موارد، این شاخصه‌ها نشان دهنده یک فضای در حال رشد جهانی از پژوهش و نوآوری در حوزه علم و فناوری نانو است.

از دیگر ویژگی‌های تعیین‌کننده در پژوهش‌های علم نانو این است که فاصله بین کشف اولیه و کاربرد آن به صورت غیر منتظره‌ای کوتاه است. به طور قطع در علم و فناوری نانو تمایز بین این دو نسبت به سایر رشته‌ها سخت‌تر است. در حال حاضر تعداد زیادی از شرکت‌های زایشی[4] مبتنی بر فناوری نانو وجود دارد که در آن فارغ التحصیلان علم نانو بیشترین استخدام را دارند.

این شاخصه ها نشان دهنده یک فضای در حال رشد جهانی از پژوهش و نوآوری در حوزه علم و فناوری نانو است. شرکت‌های دانش بنیان موجود همچنین به طور فزاینده‌ای به دنبال کارمندانی هستند که قادرند بین‌رشته‌ها به عنوان مترجم کار کنند. این مهارت‌های ارتباطی ارزشمند ممکن است نتیجه توسعه‌های فناوری با رشد ثابت باشند که موجب می‌شوند مرزهای بین‌رشته‌های سنتی کمرنگ شده و تخصص‌های قدیمی منسوخ شود. این ارزشمندی همچنین به نقطه‌ای مطلوب برای دوره تحصیلات کارشناسی که می‌تواند مقدمه گسترده همراه با چالش از رشته‌های علوم طبیعی "سخت" و "نرم" به همراه موضوعات اولیه ی ویژه و بیشتر در سطح کارشناسی ارشد فراهم کند.

به منظور رسیدن به حداکثر توانایی فناوری نانو در جامعه، باید در خصوص چگونگی تأثیر جهانی‌سازی فناوری نانو بر آموزش و تحصیل آن نیز راهکای یافته شود. قطعاً، همکاری در سطح جهانی به عنوان فاکتوری مهم در توسعه برنامه‌های مؤثر ذکر شده است. با این حال، بسیاری از مباحث تحصیل فناوری نانو و آموزش آن بر طراحی یادگیری و برنامه درسی متمرکزند. این مباحث از جهتی، منعکس‌کننده چالش‌های موجود در تعریف اهداف یادگیری عمومی در رشته‌هایی هستند که به طور دائم در حال نمو بوده و مرزهای موضوعات سنتی را کمرنگ می‌کند. یقیناً، به طور همزمان، بحث‌های بیشتری در خصوص‌شناسایی یک نقشه راه برای یافتن اینکه چگونه تحصیل فناوری نانو می‌تواند منجر به تربیت نیروی کاری شود که نه تنها نیازهای فنی بلکه چالش‌های جهانی برای موفقیت در قرن 21 را برطرف نماید، مورد نیاز است. این چالش‌ها شامل شناخت و کار در محیط‌های با فرهنگ متفاوت، همچنین گسترده‌ترکردن دسترسی به منظور تنوع زایی منابع استعدادها و در نهایت نیروی کاری می‌شود. هدف این مقاله که تمرکز آن نانو است، این است که وضعیت کنونی تحصیل علم و فناوری نانو را به منظور برجسته کردن فعالیت‌های نوآورانه جهانی که مدل‌های مفیدی را فراهم کرده و فعالعیت‌های بعدی را که می‌تواند روش‌های کنونی را تقویت و تحصیلات و آموزش‌های جهانی فناوری نانو را قوت ببخشد، بررسی کند.

 

تحصیل و آموزش علم و فناوری نانو
آموزش فاکتور مهمی در رشد رشته‌های علم و فناوری نانو و تحکیم و توسعه‌ی نقش آن‌ها در اقتصاد جهانی است. در بسیاری از کشورها، علاقه‌ی روزافزونی به توسعه‌ی برنامه‌های آموزشی در حوزه آموزش از K−12 (تصویر 1) تا مطالعات پسا دکتری وجود دارد. روش‌های رسمی و غیر رسمی متنوعی طراحی و آزموده شده است که آگاهی عمومی از علم و فناوری نانو را ارتقا داده و پیشرفت‌های آموزشی و مهارتی توسعه یافته ای، از جمله آموزش گروهی و ارزیابی‌های متناظر را فراهم کرده است. تلاش‌های اولیه سبب فرآهم شدن روال‌هایی برای ارزیابی برنامه‌های آموزشی اینچنینی شده است. به دلیل ماهیت بین‌رشته‌ای علم نانو، یک چالش مشترک، ایجاد ویژگی‌های استاندارد برنامه آموزشی با مباحثی درباره تأثیر ادغام مفاهیم فناوری نانو به دوره‌های کاری کنونی در مقابل ایجاد دوره‌های جدید برای فناوری نانو بوده است. ایجاد دوره ها، آموزش مربی، و مسائلی ازین دست نیز مطرح شده است.

علاوه‌بر ویژگی‌های مربوط به حوزه آموزش، سؤالات مهمی درباره جهت‌های آموزش علم و فناوری نانو به صورت عام وجود دارد. یک پیشنهاد این است که تمرکز بر ایجاد محیط‌های آموزشی مؤثر برای آموزش دانشمندان نسل بعد قرار گیرد. تلاش‌هایی ازین دست نیازمند راهبردهای بلند مدت بوده که روش‌های شخصی‌تری را برای هدایت تربیت فراگیران ایجاد کرده است. قطعاً، توسعه موفق بخش فناوری نانو نیازمند رویکردهای گسترده‌ای برای آموزش مهارت‌ها، آماده کردن دانشجویان برای سطوح مختلف شغلی در موقعیت‌های فنی و فناوری نانو و ایجاد راه‌هایی برای رشد منابع استعدادی در دسترس با جذب گروه‌های متنوع‌تری از دانشجویان است. جایی که تحصیل علم و فناوری نانو در سطح‌های بالاتر به صورت سنتی بر دانشمندان و مهندسان در موقعیت پژوهشی تمرکز دارند، رشد فناوری نانو به عنوان یک نیروی اقتصادی، شامل دامنه گسترده‌تری از افراد با پیش زمینه‌های علمی و نانوئی و نیازهای آموزشی متفاوت است. یک چارچوب طبقه‌بندی شده و هماهنگ آموزشی باید ایجاد شود که برنامه‌های رشد نیروی کاری را برای کل حوزه به ویژه ایجاد و توسعه‌ی رهبری مرتب می‌کند. در بسیاری از سازمان‌ها، رهبران بدون پیش زمینه علمی مسئول اتخاذ تصمیمات مهم درباره پروژه‌های فناوری نانو هستند و فضای قابل توجهی برای بهبود این قضیه با ایجاد رهبران علمی جدید که پیش زمینه‌های فنی قوی در فناوری نانو را با تمرینات مدیریتی و درک جهانی ترکیب می‌کنند، وجود دارد.

از این دیدگاه، چالش‌های تحصیل حوزه علم و فناوری نانو در دنیا چند‌وجهی بوده و برخورد با این نیازها نیازمند مدل‌های آموزشی خلاق و ابتکاری است که در آن یادگیری کلاسی را با آموزش چند بخشی و تجربیات بین المللی به هم می‌آمیزد. برخی از بهترین مثال‌ها از این نوع در سطح کارشناسی نشان داده شده‌اند که اصول پایه‌ای این برنامه‌ها چارچوبی را پیشنهاد می‌کند که می‌تواند بین سطوح مختلف تحصیلی با اهداف متعدد مورد استفاده قرار گیرد.

 بیشتر از یک دهه است که مراکز نانو محیط‌هایی را برای آزمایش‌های سهل الوصول در سطح گسترده‌ای از مدل‌های آموزشی ایجاد کرده‌اند که منجر به یک کتابخانه بزرگ شده که از اجزا آن می‌توان برای برنامه‌های آتی استخراج کرد.

 

مدل‌های آموزشی بین‌رشته‌ای
در این بخش، ما مدل‌های آموزشی ابتکاری را که در سطوح کارشناسی به منظور آموزش رهبران آینده در سطح مشترک مهندسی و مدیریت استفاده می‌شوند را بررسی می‌کنیم. درحالی که این برنامه‌ها به طور مشخص بر فناوری نانو تمرکز ندارند، بسیاری از فارغ التحصیلان حرفه‌هایی با تمرکز بر فناوری نانو را دنبال می‌کنند. آن‌ها نمونه‌هایی از فاکتورهای مهم که باید در حوزه فناوری نانو در نظر گرفته شود را فراهم می‌کنند. علاوه‌بر این، آن‌ها روند در حال رشد جامع نگری را نمایش می‌دهند که کارهای حوزه کاری بین‌رشته‌ها را ادغام کرده، تجربه‌های خارجی را ارتقا داده و کارآموزان صنعتی[5] را تشویق می‌کنند.

بسیاری از دانشگاه‌ها مدرک‌های تجارت و مهندسی را ترکیب کرده و یا اجزای مهمی از یک برنامه را به دیگری افزوده‌اند. اهداف این برنامه‌ها ادغام فن آوری و تجارت برای حل مشکلات مهم تجاری، اجتماعی، پزشکی، محیطی و غیره است. برنامه‌ها و کلاس‌های کوتاه‌تر منجر به موفقیت‌های چشم‌گیری مثل دوره نوآوری طراحی زیستی[6] در دانشگاه استنفورد و برنامه تجاری‌سازی فناوری در دانشگاه پنسیلوانیا و مدرسه تجاری وارتون شده‌است.

در برخی برنامه‌ها، فارغ التحصیلان برای نمایش کارایی، نیازمند زبان خارجی هستند؛ همین‌طور برای آماده شدن برای دسترسی جهانی این فناوری‌ها. در دانشگاه فناوری نانیانگ، برنامه مهندسی رنسانس[7] (REP) چند سال پیش به منظور آموزش "رهبران مهندسی فردا" شروع شد. دانشجویان مستقیماً از دبیرستان به برنامه ملحق می‌شوند و مدرک کارشناسی را در تخصص مهندسی و مدرک کارشناسی ارشد در مدیریت فن آوری دریافت می‌کنند. به عنوان قسمتی از مسیر، دانشجویان یک سال را در یک دانشگاه برتر در ایالات متحده یا اروپا می‌گذرانند و همچنین در یک دوره کارآموزی شرکت‌ها مشارکت می‌کنند. در سنگاپور، این یکی از اولین برنامه‌های آموزشی در نوع خود است و ویژگی‌های انتخابی آن سنت جدیدی را برای تحصیل در کارشناسی در آسیا ایجاد می‌کند. در مراحل شغلی بعدی، برنامه‌هایی مثل برنامه سپاه نوآوری[8] بنیاد ملی علوم ایالات متحده (I-Corps) به دانشمندان و مهندسان دانشگاهی آموزش‌های پایه‌ای اما فراوانی را در زمینه کارآفرینی می‌دهد.

بر اساس این نمونه‌ها و سایر روش‌های آموزشی، ما مجموعه‌ای از توصیه‌ها را ارائه می‌دهیم که باید وقتی که برای تحصیل و آموزش فناوری نانو در قرن 21 در سطح جهانی برنامه‌ریزی می‌شود، در نظر گرفته شود.

 

توصیه ها
تشویق دانشجویان برای دیدن چیزهایی که محتمل هستند یا امکانشان وجود دارد. هر روز، ما شاهد قدرت بی‌نظیر فناوری نانو در زندگی روزمره‌ خود هستیم.؛ از رایانه‌های جدید تا برخی از روش‌های درمانی بسیار موفق بر ضد سرطان. علم نانو نقش کلیدی را در ایجاد نوآوری‌های جدید بازی می‌کند. با این وجود، چه مقدار از این اختراعات به عنوان فناوری نانو یا "فناوری‌های ایجاد شده به‌وسیله‌ی نانو" در جامعه شناخته شده است؟ ما باید روش‌های خلاقانه‌ای را برای برجسته کردن اثرات علم و فناوری نانو بر دنیا و تغییرات مفید در آن ایجاد کنیم. این روش‌ها احتمالاً شامل تمرکز بیشتر بر کابردهای فناوری نانو در دوره‌ها یا روش‌های آزمایشگاهی در جریآنکه با مفاهیم کلاس درس آمیخته می‌شوند، هست. حتی قبل از رسیدن به کلاس درس، دانشجویان باید دیدگاه‌های مثبتی از علم نانو و توانمندی‌های بالقوه آن داشته باشند. روش‌های یادگیری موفق با ثبت تصورات ذهنی دانشجویان شروع می‌شود. نشر ویژگی‌های عالی علم نانو با یک روش ساده و واضح برای عموم مردم مسیر بلندی را در رسیدن به این هدف خواهد داشت. سری‌های آموزش NBC در فناوری نانو برای مخاطبان عام نمونه‌ای از یک برنامه‌ی عالی است. همچنین ابزاری برای تکمیل و تقویت محتوای ارائه‌های آموزشی است.

ترویج مدل‌های الگو که بر جامعه اثر گذارند. درحالی که کاربردهای فناوری نانو می‌تواند نوید بخش باشد، بسیار مهم است که مدل‌های الگو برای دانشجویان به منظور تشویق آنان برای رسیدن به قله‌هایی مشابه ایجاد شود. در دنیای ورزش یا حتی دنیای فناوری، دانشجویان مدل الگویی دارند که محرک ادامه تمرینات و پیشرفتشان است و در اغلب اوقات با روش‌های اصولی و پیشرفته مرزها را به سمت جلو هّل داده تا سبب پیشرفت شود. ما با مکالمات اتفاقی با پیشتازان علم و فناوری نانو این جریان را شروع کرده‌ایم. از دیدگاه آموزشی، دنیای فناوری مثال خوبی در این خصوص است؛ زیرا کارآفرینان موفقی مثل استیو جابز، الون ماسک، شریل استندبرگ و مارک زاکربرگ مخاطبان عمومی را به خود جذب کرده و موجب شده‌اند که دانشجویان بی‌شماری خارج از حوزه‌ی کلاس درس فکر کنند. در فناوری نانو، مدل‌های الگوی مشابه این‌چنینی می‌توانند مشوق دانشجویان برای فرصت‌های بیشمار در دسترس این رشته باشند. بی‌شک، اجزا و مواد اولیه حاضر هستند. در حالی که رسانه‌های معروف در حال حاضر بر پیشروان فناوری که در واسطه‌های گرافیکی[9] و تولیدات سخت افزاری تمرکز دارند، دانشمندان و کارآفرینان موفق دیگری نیز وجود دارند که موفقیت‌های بسیار مهمی را در فناوری نانو کسب کرده‌اند و داستان موفقیت مشابهی را دارند. ایجاد محیط‌های عمومی برای برجسته کردن این پشتازان و اجازه به آن‌ها برای تقابل با دانشجویان می‌تواند پیشرفت و حرکت قابل توجهی را به همراه داشته باشد. به عنوان یک نمونه، بنیاد پیشروان مولکولی[10]** مجموعه‌ای از کنفرانس‌ها را در اروپا و آسیا که سخنرانان در سطح جهانی از جمله برندگان جایزه نوبل و دانش آموزان محلی دبیرستان در آن شرکت دارند را گرد هم می‌آورد (تصویر 2). هدف این کنفرانس‌ها نه تنها ارائه پژوهش‌های نوین در لبه مرز علم است، بلکه برای تحریک دانشجویان و تشویق آن‌ها برای تعامل[11]** با دانشمندان است. یکی از جنبه‌های ابتکاری کنفرانس پیشروان مولکولی این است که تصویری از دانشمندان به عنوان قهرمان در سایز واقعی به صورت کاریکاتور به نمایش گذاشته‌اند که به تجربیات آموزشی طراوت و شادابی می‌بخشد و به دانشجویان نشان می‌دهد که پژوهش‌های فناوری نانو چقدر می‌تواند مژثر باشد.

ترغیب و تشویق همکاری جهانی. به عنوان قسمتی از این تجربیات آموزشی، دانشجویان باید پژوهش‌های علمی را در محیط‌های متفاوت فرهنگی انجام دهند و با دیدگاه ها، پیش زمینه‌ها و رویکردهای متفاوتی مواجه شوند. پژوهش و توسعه‌های فناوری نانو به صورت جدی جهانی شده است. تعامل زودهنگام با این روندها دانشجویان را با این فرصت‌های شغلی بهتر آشنا و ایده‌هایی را درباره‌ی همکاری در یک تیم با رشته‌های مختلف برایشان فراهم می‌کند. رشد تعداد مشارکت‌ها در سطح جهانی، تجربیات بین المللی را برای دانشجویان علم و فناوری نانو فراهم می‌کند. ما همه در هر دو نوع برنامه‌ی رسمی و غیر رسمی مشارکت داشته‌ایم. با این وجود، هنوز تنها اقلیت کوچکی از دانشجویان در خارج از کشور خود آموزش می‌بینند. همکاری‌ها برای دانشجویان این فرصت را ایجاد می‌کنند که در دوره‌ها و فرصت‌های پژوهشی در سایر دانشگاه‌ها شرکت کنند. برخی از برنامه‌های آزمایشی پژوهشی برای دانشجویان کارشناسی (REU) [12] که به‌وسیله‌ی بنیاد ملی علوم ایالات متحده ارائه شده‌اند، به‌وسیله‌ی شرکای بین المللی حمایت مالی می‌شوند. این در حالی است که هنوز امکان پیشرفت‌های بسیار بیشتری وجود دارد. قطعاً با خبرهای اخیر از برنامه‌ی آموزشی شوارزمن[13] برای دانشجویان فارغ التحصیل در رشته‌ی علوم اجتماعی در چین و همین‌طور سایر برنامه‌های شناخته شده با کمک هزینه تحصیلی مثل رودز، چرچیل، فولبرایت، مارشال و گیتز کمبریج، مدل‌های بسیار خوبی وجود دارد که برای توسعه‌ی سطوح مشابه از فرصت‌های آموزشی هدفمند برای دانشجویان در حوزه‌ی فناوری نانو استفاده شود. به طور همزمان هدف مهم دیگر حمایت و دادن فرصت به سطح گسترده‌تری از دانشجویان برای کسب تجربیات جهانی است.

حمایت از تعامل زودهنگام با این حوزه در داخل و خارج از آزمایشگاه. برای بسیاری از دانشجویان، علم و فناوری نانو یعنی اینکه باید در آزمایشگاه کار کرد و پژوهش انجام داد. درحالی که این فعالیت بسیار معمول و رایج است، تعمیم آن خیلی دور از واقعیت نیست. راه‌های محتمل زیادی برای ورود به حوزه‌ی فناوری از تحصیلات آموزشی و تمرینات آزمایشگاهی گرفته تا تولید و کارآفرینی وجود دارد. رویکردهای جامع نگر درحالی که توسعه‌ی شغلی هدفمند را فراهم می‌کنند، فرصت‌های مختلف موجود که برای دانشجویان و اهداف کلی آموزش فناوری نانو سودمند خواهد بود را نیز یکپارچه می‌کنند، . ایجاد زیرساخت نیروی کاری توانمند برای فناوری نانو نهایتاً نیازمند نوعی طبقه‌بندی است که بر اساس علاقه‌های شغلی و سطوح مهارتی و همچنین سایر فاکتورها ایجاد می‌شود. به منظور کسب بهترین نتایج، برای دانشجویان بسیار مفید است که آموزش‌های تجربی و عملی داشته باشند تا با احتمالات مختلف آشنا شوند. سرانجام، پیاده‌سازی موفق آموزش فناوری نانو و برنامه‌های آموزشی بین تمام بخش‌ها نیازمند راهبردهای بلند مدت است که نه تنها دانش بین‌رشته‌ای را برای دانشجویان فراهم می‌کند، بلکه دانشجویانی با مهارت‌های رقابتی تربیت می‌کند که می‌توانند در یک تیم به منظور حل مشکلات پیچیده که جامعه با آن مواجه است با هم کار کنند.

ارتباطات بین‌رشته‌ها. در نهایت یکی از نقاط قوت جوامع علم و فناوری نانو این است که ما به همدیگر آموخته‌ایم که چگونه بین‌رشته‌ها به منظور جستجو و افزایش توانمندی رویکردهای یکدیگر و توجه به مشکلات کلیدی بسیاری از رشته‌ها، ارتباط برقرار کنیم. به عنوان یک رشته، ما به طور فزاینده‌ای به عنوان یک حلال مسائل در علم و فناوری دیده می‌شویم که ابزار، مواد، روش‌ها و فرصت‌های جدیدی را ایجاد می‌کنند. با ارائه‌ی این جنبه از رشته‌ی ما به دانشجویان (و دانشمندان و مهندسان در همه‌ی سطوح) اثر چشمگیری بر دنیای اطراف و توانایی ما بر بهتر کردن آن خواهد داشت.

 

نتیجه‌گیری و پیش بینی‌ها
ما فرصت بسیار بزرگی را در ارتقای آموزش در علم و فناوری نانو و همچنین در گسترش تأثیر و حمایت از آن پیش روی خود داریم. مواجهه کردن دانشجویان با این قضایا و نهایتاً تربیت یک نسل آموزش دیده و آگاه درباره‌ی احتمالات پیشرفت‌های پیش رو، هم در کاوش دنیای کشف نشده و هم در توجه به چالش‌هایی که دنیا با آن روبر است، برای اجرایی کردن هردو حائز اهمیت است. مراکز نانو در جهان نقش ویژه‌ای را در توسعه این تجربیات آموزشی بازی می‌کنند، با ارتباط با جامعه سبب به اشتراک‌گذاری ایده‌های کاربردی و غیر کاربردی می‌شوند و تلاش‌های بین المللی را با هم گره زده و هم در تبادل دانشجویان و هم تبادل مربیان به اجرای این نقش می‌پردازند. ارتباطات منظم بیشتر بین این مراکز و اتصال به سایر اقدامات منطقه‌ای در دنیا به این پیشرفت‌ها سرعت خواهد بخشید.

یکی از نقاط قوت جوامع علم و فناوری نانو این است که ما به همدیگر آموخته­ایم که به منظور جستجو و همچنین افزایش توانمندی روش­های یکدیگر و توجه به مشکلات کلیدی بسیاری از رشته­ ها چگونه بین حوزه­ها ارتباط برقرار کنیم. ما همچنین توانمندی‌های ویژه‌ای را در ارتباط بین‌رشته‌ها در به اشتراک گذاشتن رویکردها و مشکلات یکدیگر و در کاربرد ابزارهایمان در خارج از رشته‌ی خود ایجاد کرده‌ایم. این مهارت‌های ویژه مورد نیاز سایر رشته‌ها خواهد بود، اما هنوز به طور عمده اجرایی نشده‌است. با گرد هم آوردن رشته‌های علمی، مهندسی، پزشکی و غیره به وسیله علم و فناوری نانو و تمرینات پیش بینی شده‌ بین‌رشته‌ای در رویکردها و ارتباطات‌مان این رشته‌ها را نیز توسعه داده و تحت تأثیر قرار خواهیم داد.

 

منبع:

ACS Nano, DOI: 10.1021/acsnano.6b03872