1
ستاد ویژه توسعه فناوری نانو Iran Nanotechnology Initiative Council بستن
  • ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

  • بانک اطلاعات شاخص های فناوری نانو

  • سایت جشنواره فناوری نانو

  • سیستم جامع آموزش فناوری نانو

  • شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو

  • موسسه خدمات فناوری تا بازار

  • کمیته استانداردسازی فناوری نانو

  • پایگاه اشتغال فناوری نانو

  • کمیته نانو فناوری وزارت بهداشت

  • جشنواره برترین ها

  • مجمع بین المللی اقتصاد نانو

  • اکو نانو

  • پایگاه اطلاع رسانی محصولات فناوری نانو ایران

  • شبکه ایمنی نانو

  • همایش ایمنی در نانو

  • گالری چند رسانه ای نانو

  • تجهیزات فناوری نانو

  • صنعت و بازار

  • باشگاه نانو

گزارش عملکرد باشگاه دانش‌آموزی نانو در سال 1396

افراد مقاله : ‌ ارائه دهنده - ستاد فناوری نانو

موضوع : سیاستگذاری و ارزیابی کلمات کلیدی : گزارش عملکرد تاریخ مقاله : 1397/05/03 تعداد بازدید : 260

گزارش «عملکرد باشگاه دانش‌آموزی نانو در سال 1396» در شش فصل به چاپ رسید. در این گزارش خلاصه‌ای از مهم‌ترین فعالیت‌های صورت گرفته باشگاه در بخش شبکه توانا، جشنواره‌ دانش‌آموزی، المپیاد دانش‌آموزی، مسابقه ملی توانمند، کانون برگزیدگان باشگاه‌نانو و ماهنامه زنگ نانو درج شده است. آنچه در این گزارش آمده است، خلاصه‌ای از مهم‌ترین فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه کارگروه‌های مختلف باشگاه دانش‌آموزی نانو در 1396 است. تمرکز رویکرد مدیریت باشگاه نانو در این سال بر ارتقاءکیفی، پایش سرمایه‌‌گذاری‌های انجام شده، اصلاح روند اجرایی و کیفی برخی پروژه‌ها برای کسب تاییدیه از سازمان‌های مرتبط با فعالیت‌های علمی دانش‌آموزی و نوآوری در بستر تجربیات گذشته بوده است.

 

فصل اول، آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو (شبکه توانا)

طرح تجهیز آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو با استفاده از تجهیزات ساخت ایران، در سال 1391 آغاز و در سال 1396 تعداد 7 مرکز سفارش خرید دستگاه داشتند که 5 مرکز جدید و 2 مرکز در سال‌های گذشته تجهیز شده بودند. در مجموع 29 دستگاه تخصصی و عمومی وارد آزمایشگاه‌های آموزشی توانا شده است. در پایان سال 1396 تعداد آزمایشگاه‌های شبکه توانا به 83 مرکز و تعداد کل دستگاه‌های شبکه آزمایشگاه‌های آموزشی توانا به 559 دستگاه رسید.

از افتخارات شبکه توانا در سال 1396، آموزش 99206 نفر در این آزمایشگاه‌ها است که نسبت به تعداد پیش‌بینی شده، افزایش چشمگیری داشته است.

گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته درخصوص تجهیز، راه‌اندازی و پشتیبانی آزمایشگاه‌‌ها، نحوه ارزیابی عملکرد آزمایشگاه‌ها و معرفی مراکز برتر و فرایند اجرایی فعالیت شبکه توانا در این گزارش ارایه شده است.

 

فصل دوم، جشنواره دانش‌آموزی نانو

جشنواره دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو فرصتی مغتنم برای دانش آموزان علاقمند به تحقیق و پژوهش در حوزه‌های مختلف فناوری نانو است که جایگاهی برای ارائه نتایج فعالیت‌های پژوهشی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

هشتمین جشنواره دانش‌آموزی نانو در دو مرحله در سال 1396 برگزار شد، در مجموع205 اثر دانش‌آموزی برای دبیرخانه جشنواره ارسال گردیده که از این تعداد، 103 طرح به مرحله اول هشتمین جشنواره راه یافتند که 83 اثر در قالب پوستر و 20 اثر به صورت ارایه شفاهی، در تیر ماه به میزبانی اردوگاه شهید بهشتی اصفهان و با حضور290 دانش‌‌آموز و سرپرست علمی از سراسر کشور برگزار شد. این آثار از 18 استان کشور بودند که به ترتیب استان‌های تهران، آذربایجان شرقی، کرمان، البرز و اصفهان دارای بیشترین تعداد طرح راه یافته به مرحله اول بودند.

پس از برگزاری مرحله اول، 40 اثر به مرحله دوم که همزمان با دهمین نمایشگاه علوم و فناوری نانو در مهر ماه 1396 برگزار شد، راه پیدا کردند و در نهایت 5 اثر به عنوان برترین‌های این دوره برگزیده و تقدیر شدند.

عناوین مقالات و اطلاعات نویسندگان آنها، گزارش بازدیدهای مدارس و چهره‌های سرشناس از آثار ارایه شده در جشنواره، گزارش مراسم اختتامیه و جوایز تعلق گرفته به طرح‌ها و فرآیند اجرایی جشنواره دانش‌آموزی نانو در گزارش عملکرد باشگاه ارایه شده است.

 

فصل سوم، المپیاد دانش‌آموزی نانو

در سال 1396 هشتمین المپیاد دانش‌آموزی نانو برگزار شد که تعداد 23519 نفر داوطلب در مرحله اول شرکت داشتند و از میان این افراد ۳۶ نفر به مرحله دوم راه یافتند. آمار مقایسه‌ای هشت دوره المپیاد نانو، فرایند اجرایی، بیان دیدگاه‌های برخی از برگزیدگان درباره مرحله اول و دوم المپیاد، همچنین سطح کیفی المپیاد هشتم در مقایسه با دوره‌های پیشین آن از حیث درصد حضور داوطلبان، مقایسه کمی از نظر تعداد داوطلبان، تعداد حوزه‌های آزمون و نقشه پراکندگی جغرافیایی حوزه‌های آزمون در این گزارش آمده است.

در این دوره 23519 داوطلب در 136 حوزه از سراسر کشور به رقابت باهم پرداختند، برگزاری مرحله اول هشتمین المپیاد نانو با همکاری 243 نهاد ترویجی، 144 ناظر آزمون، 20 عامل اجرایی باشگاه نانو، 1700 همکار آموزش و پرورش، برگزار شد و پیش از آن 3 آزمون آزمایشی برگزار گردید که به طور متوسط 720 داوطلب در هر یک از آن‌ها شرکت کردند.

مرحله دوم هشتمین المپیاد دانش آموزی علوم و فناوری نانو در شهریور ماه سال 1396 در قالب یک اردوی علمی- عملی پانزده روزه برای برگزیدگان مرحله اول در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی در شهرستان قزوین برگزار شد. 

در مراسم اختتامیه هشتمین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو، از برگزیدگان این دوره، دبیرخانه‌های برتر و نهادهای ترویجی برتر تقدیر شد.

در این گزارش علاوه‌بر تبیین فرایند اجرایی برگزاری المپیاد نانو، گزارش کارگاه‌های مقدماتی نیز ارایه شده است که این کارگاه‌ها در استان‌های کرمانشاه، مازندران، کردستان، همدان، گلستان، فارس، یزد، بوشهر، سمنان، هرمزگان، خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان شرقی و تهران برای 247 برگزیده استانی المپیاد نانو برگزار شد.

 

فصل چهارم، مسابقه ملی توانمند

فراخوان شرکت در دومین مسابقه توانمند، از زمستان 1395 با موضوع ساخت سطوح آبگریز و نانوالیاف در سایت باشگاه نانو اعلام شد، ثبت نام مسابقه نیز از اسفند 1395 آغاز گردید و در این دوره 33 طرح به مسابقه راه یافتند. فرایند اجرایی و گزارش فعالیت‌های دبیرخانه در این گزارش آمده است. مسابقه در دو بخش سطوح آبگریز و نانوالیاف هم‌زمان با مرحله اول هشتمین جشنواره دانش آموزی نانو در تیرماه در شهر اصفهان برگزار شد.

 

فصل پنجم، کانون برگزیدگان باشگاه نانو

کانون برگزیدگان باشگاه نانو با هدف ارتباط و هدایت مستمر برگزیدگان باشگاه نانو، حفظ هسته نخبگی با تنوع رشته‌ها و تخصص‌ها و هدایت اعضا جهت محقق، فناور و یا مدیر سرآمد شدن آن‌ها شکل گرفته است.

گزارشی از فعالیت‌های سال 96 اعضای کانون در قالب عناوینی مانند تشکیل کمیته انرژی، آغاز فعالیت‌های جهادی و عام‌المنفعه، حضور در پنجمین مجمع اقتصادی فناوری نانو، برگزاری دوره تابستانه کانون، حضور و درخشش در مدرسه تابستانه یوسرن، برگزاری دوره‌های آموزشی سفیران توانا، تدوین درخت آموزش و برنامه‌های آموزشی کارگاه‌های مسابقه ملی، تشکیل سامانه مدرسین، برگزاری نشست سالانه کانون، درخشش در اولین دوره نانواستارتاپ، در گزارش عملکرد باشگاه ارایه شده است.

همچنین عملکرد کارگروه‌ها مانند کارگروه‌های حمایت، منابع انسانی، ارتباطات، آموزش و سیاستگذاری نیز در این گزارش منتشر شده است.

 

فصل ششم، ماهنامه زنگ نانو

ماهنامه زنگ نانو، به عنوان نشریه دانش‌آموزی نانو به ضورت ماهانه چاپ و در سراسر کشور توزیع می‌گردد. مهم‌ترین برنامه‌های افزایش توزیع و اشتراک مخاطبان ماهنامه که در این سال انجام شد به قرار زیر است:

بررسی جامعه آماری مخاطبان، به روزرسانی آیین‌نامه تشویقی اشتراک ماهنامه، افزایش اخبار ماهنامه در سایت باشگاه نانو، بررسی ساختار سایت به منظور افزودن بخش اشتراک الکترونیکی ماهنامه، توزیع رایگان ماهنامه در تور آموزشی توانا به منظور پیشبرد اهداف ترویجی- آموزشی باشگاه نانو، اختصاص شماره اردیبهشت ماهنامه به گزارش عملکرد سالانه باشگاه و توزیع رایگان ماهنامه در میان ادارات، استان‌ها و مناطق تهران، دبیرخانه‌های استانی، معاونت‌های ستاد و سایر نهادهای مرتبط، در دسترس قرار گرفتن نسخه الکترونیکی شماره اسفند ماهنامه به عنوان هدیه نوروزی مخاطبان سایت باشگاه نانو.

فرایند اجرایی انتشار مطالب و چاپ ماهنامه و تصاویری از شماره‌های مختلف این نشریه در گزارش عملکرد آمده است.

در فصل پایانی گزارش، سایر فعالیت‌های ترویجی آموزشی باشگاه نانو در سال 1396 ارایه شده است.