ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

فناوری نانو در محصولات تجاری صنعت مواد غذایی و بسته بندی

بر اساس تعریف محصول فناوری نانو طبق استاندارد ISO TS 18110، هر نوع محصول مرتبط با صنعت مواد غذایی که کیفیت فیزیکى، شیمیایى و بیولوژیکى و همچنین جمع‏ آورى، عمل‏ آورى، تبدیل، تکمیل، نگهدارى و حمل و نقل آن به کمک فناوری نانو انجام گرفته و یا مبتنی بر فناوری نانو باشد، محصول نانویی صنعت مواد غذایی به حساب می‌آید. تا ابتدای سال 1396، تعداد 340 محصول نانویی صنعت مواد غذایی موجود در بازارهای جهانی به‌وسیله‌ی بانک محصولات فناوری نانو (NPD) رصد شده است که از میان آن‌ها محصولات 91 شرکت از 19 کشور بررسی و به ثبت رسیده است (http://product.statnano.com). بالغ بر 41 نوع محصول متمایز نانویی در این صنعت‌شناسایی شده که از حوزه های صنعتی خوراکی ها، مکمل های غذایی و ورزشی، نانوحسگرها و بسته‌بندی هستند. کشورهای برتر به لحاظ تعداد برند نانویی عرضه شده در بازار ایالات متحده، استرالیا، هلند، کره جنوبی و کانادا معرفی می شوند. در میان تمامی نانومواد به کار گرفته شده، نانوذرات نقره، رس، دی اکسید تیتانیم، دی اکسید سیلیسیم، لیپوزوم Q10، طلا و زئولیت بیشترین استفاده را جهت ایجاد و یا بهبود خواص نانویی مانند کنترل کیفیت مواد غذایی، تشخیص عوامل بیماری زا و آلاینده‌ها، افزایش قابلیت جذب مواد مغذی، تنظیم pH بدن، محافظت از DNA، کنترل رهاسازی ترکیبات شیمیایی در بدن، فیلتراسیون اکسیژن و رطوبت داشته اند.